Najbezpieczniejszy model biznesu? Korzyści i wady działalności pod znanym brandem

Franczyza jako model biznesowy staje się coraz popularniejsza wśród Polaków. Nic w tym dziwnego. Analizując rynek łatwo dostrzec, że aż 80% franczyzobiorców po pięciu latach nadal prowadzi swój biznes. Tymczasem wśród firm prowadzonych na własną rękę, bez wsparcia franczyzodawcy, wskaźnik ten wynosi jedynie 20%.

Sektor franczyzy jest liczącym się pracodawcą. Według szacunków na polskim rynku franczyzy pracuje już przeszło pół miliona osób przy średnim zatrudnieniu sześciu pracowników na placówkę. Firmy prowadzone na licencji to najczęściej niewielkie rodzinne biznesy, zatrudniające nie więcej niż kilka osób. Franczyza jest więc jedną z głównych dróg rozwoju, jaką wybierają drobni przedsiębiorcy. Co więcej, model ten sprawdza się w czasach rynkowej hossy, pozostaje jednak atrakcyjny i bezpieczny w trudniejszych ekonomicznie okresach.

Decyzja o przystąpieniu do franczyzy wydaje się więc być rozsądnym posunięciem, warto jednak pamiętać, że istnieje również model współpracy partnerskiej, w którym przedsiębiorca otrzymuje szerokie wsparcie od lidera branży, zachowując przy tym własną autonomie. Przykładem takiego konceptu jest sieć Let’s Party.

Współpraca ze znanym brandem – jak wybrać koncept dla siebie

Franczyza z roku na rok zyskuje na popularności, nic więc dziwnego, że na rynku pojawiają się kolejne koncepty dostępne dla zainteresowanych. A tych również nie brakuje. O własnej firmie i „byciu na swoim” nieodmiennie marzy wiele osób. Na przystąpienie do sieci sklepów decydują się zarówno doświadczeni przedsiębiorcy prowadzący już własne biznesy i szukający sposobu na podniesienie zysków, jak i ci początkujący skuszeni szerokim wsparciem oferowanym przez lidera branży.

Przeglądając dostępne na rynku oferty i szukając franczyzodawcy dla siebie, koniecznie należy zwrócić uwagę na takie aspekty jak: wysokość kosztów i kapitału początkowego, jaki należy włożyć w otwieraną franczyzę, wysokość możliwych zysków oraz rodzaj i zakres oferowanego wsparcia. Pamiętać jednak należy również o własnych predyspozycjach i zainteresowaniach. Wprawdzie wielu licencjodawców regularnie prowadzi szkolenia wdrażające, to i tak zawsze zdecydowanie łatwiej jest osiągnąć sukces w branży, której specyfikę znamy i rozumiemy.

Choć franczyza w Polsce kojarzona jest głównie z gastronomią, to na rynku dostępnych jest o wiele więcej atrakcyjnych konceptów dających szansę na zyskowny i satysfakcjonujący biznes. Jednym z nich jest sieć sklepów Let’s Party pozwalająca wejść zainteresowanym osobą do branży dekoracji party – jednej z najprężniej rozwijających się obecnie kategorii. Zgodnie z prognozami ekspertów wartość rynku dekoracji do 2028 roku wzrośnie aż o 7,6%. Jest to więc bardzo interesująca perspektywa dla tych, którzy szukają bezpiecznej inwestycji finansowej, a jednocześnie świetnie się czują prowadząc kreatywny biznes. Trzeba też zaznaczyć, że Lets’s Party, w przeciwieństwie do sztywnej franczyzy, proponuje elastyczne zasady współpracy i pozostawia Partnerom autonomię.

Franczyza – korzyści i zalety

Dlaczego franczyza jest tak atrakcyjna dla przedsiębiorców? Składa się na to wiele czynników oraz możliwości, jakie niesie ze sobą współpraca z doświadczonym liderem branży.

Dołączenie do modelu franczyzy wiąże się przede wszystkim z zapewnieniem bezpieczeństwa swojemu biznesowi. Franczyzodawcy z reguły zapewniają preferencyjny system cen i dostaw towarów swoim licencjobiorcom, co pozwala na przygotowanie atrakcyjnej i konkurencyjnej oferty. To oczywiście nie wszystko. Wielkim atutem systemu franczyzowego jest to, że licencjobiorca dołącza do szeroko znanego, na skalę krajową lub nawet światową, brandu konkretnej marki.

Pod znanym szyldem – jak działa marketing we franczyzie

Otwierając sklep franczyzowy, decydujesz się na prowadzenie biznesu pod szyldem znanej i cenionej marki. Od tej pory to ona podejmować będzie regularne działania marketingowe, lokalne i centralne, mające na celu budowanie pozytywnego wizerunku i zachęcające klientów do odwiedzenia Twojej placówki. To po stronie franczyzodawcy leżą inwestycje, często bardzo wysokie, w działania marketingowe. [AL1] [AC2] W praktyce od franczyzobiorcy nie wymaga się żadnego doświadczenia w zakresie samodzielnego prowadzenia akcji marketingowych. Co więcej, często takie działania są wręcz niewskazane, gdyż nieumiejętnie przygotowana reklama mogłaby przynieść niekorzystne efekty, nie tylko dla Twojego biznesu, ale całego brandu.

Franczyza – język marketingu


Silne, szeroko rozpoznawalne marki mają wyraźnie określony wizerunek, często budowany przez lata i wynikający wprost ze specyfiki danej firmy oraz zgodny z wartościami, jakie ona wyznaje. Kluczowym aspektem przy długoterminowych działaniach brandingowych jest zachowanie spójności i konsekwentne działania zmierzające do utrwalenia konkretnej marki wśród konsumentów. Dotyczy to tak samo języka wizualnego – zasad obowiązujących przy przygotowywaniu wszelkich materiałów graficznych, jak sposobu komunikacji, z jakim dana marka chce być kojarzona.

W momencie podpisania umowy z franczyzodawcą licencjobiorca otrzymuje więc jasno skodyfikowane zasady komunikacji marketingowej, które od tej pory powinien bezwzględnie stosować. Wszystkie one znajdują się na ogół w brandbooku danej marki, gdzie można znaleźć wszelkie informacje odnośnie: zasad wykorzystania materiałów reklamowych, umieszczania logotypu, czy obowiązującą w ramach firmy kolorystykę, a także wiele innych, praktycznych informacji.  

Fakt, że zasady komunikacji zostały dokładnie określone, a wiele działań marketingowych prowadzonych jest bezpośrednio przez franczyzodawcę, nie oznacza jednak, że franczyzobiorca powinien pozostawać biernym.

W oparciu o dostarczone przez licencjodawcę zasady może, a nawet powinien, prowadzić on swoje własne działania marketingowe i maksymalnie korzystać z udostępnionych mu narzędzi marketingowych. Szczególnie ważne są przy tym wszelkie działania zmierzające do budowania relacji z otoczeniem lokalnym placówki. Mają one wiele znaczenie dla jej postrzegania, a co za tym idzie zachęcania lokalnej społeczności, do korzystania z jej usług.

Social media

W modelach franczyzowych franczyzobiorcy mogą, choć nie zawsze, prowadzić własną komunikację w social mediach. Dziś nie trzeba już nikogo przekonywać, że takie platformy, jak Facebook, Instagram czy Tik Tok mogą niezwykle korzystnie wpłynąć na wizerunek oraz dochody, jakie generuje każde przedsiębiorstwo. Jednak samo posiadanie firmowego profilu na Facebook i udostępnianie contentu od franczyzodawcy to już niestety za mało.

Licencjodawcy mają tego świadomość, dlatego cyklicznie organizują oni szkolenia mające na celu przygotowanie do prowadzenia kanałów w social media. Jedna z podstawowych umiejętności, jaką powinien nabyć ktoś, kto chce sprawnie poprowadzić swoje profile, jest unikanie nudy i sztampy oraz poprawne zidentyfikowanie odbiorcy, do którego te komunikaty są kierowane. W praktyce oznacza to, że informując np. o obniżce cen, warto nawiązać do wydarzenia, na które szykuje się lokalna społeczność. Warto też pokusić się o przygotowanie intrygującego i zabawnego contentu, który zapadnie w pamięć klientów.  

Nie warto jednak przesadzać i skupiać się przede wszystkim na publikacji treści ściśle powiązanych branżą i życiem placówki. Informacje takie jak: zatrudnienie nowego pracownika, pożegnanie zasłużonego członka zespołu odchodzącego na emeryturę czy wsparcie lokalnej organizacji charytatywnej, są jak najbardziej wskazane i pomogą Ci budować wizerunek odpowiedzialnego i życzliwego pracodawcy.

 Know-how, wiedza i receptury na sprawdzony biznes

Wielkim atutem tego modelu jest również fakt, że wraz z podpisaniem umowy zyskuje się dostęp do know-how, czyli sprawdzonych recept biznesowych, które zagwarantowały rynkowy sukces naszemu Partnerowi. Bardzo często są to gotowe, skuteczne i kompletne rozwiązania dla wszystkich płaszczyzn, na których funkcjonuje dany biznes: od działań sprzedażowych, marketingowych aż po standardy merchandisingowe.

Cała ta wiedza połączona ze wsparciem dedykowanego opiekuna niesamowicie ułatwia prowadzenie działalności zwłaszcza początkującym przedsiębiorcom. Rzetelne przeszkolenie i wdrożenie standardów biznesowych w model działania konkretnej franczyzy bez wątpienia bardzo pozytywnie wpływa na jej efektywne działanie i pozwala w stosunkowo szybkim czasie osiągać planowane zyski. Franczyzodawcy bardzo dbają o to, aby ustalone przez nich standardy prowadzenia biznesu były przestrzegane przez licencjobiorców, dlatego poza samym przekazaniem wiedzy, cyklicznie organizują również szkolenia i kursy przygotowujących do wyzwań, jakie przed przedsiębiorcami stawia rynek.

Dostęp do wiedzy i umiejętności ekspertów – pewny start biznesu

Dostęp do wiedzy i praktyk wypracowanych przez dużą markę jest szczególnie cenny dla franczyzobiorcy w początkowym okresie działalności. Zyskuje on wtedy wgląd w know-how, dzięki któremu proponowane przez niego usługi lub towary będą niepowtarzalne i wysoko cenione rzez konsumentów. Franczyzodawcy zdają sobie sprawę, że pierwszy okres prowadzenia działalności, często jest kluczowy dla powodzenia całego przedsięwzięcia. Oferują więc swoim licencjobiorcom szerokie, profesjonalne wsparcie.

Niektórzy idą nawet o krok dalej. Sieć Let’s Party nie tylko przegotowuje swoich Partnerów do podjęcia działalności w branży party. Chętni do podjęcia współpracy wspierani są nawet na najwcześniejszych etapach prowadzenia biznesu, takich jak… wybór lokalu. Przy wsparciu doświadczonych ekspertów sieci zainteresowani podpisaniem umowy dokładnie analizują wybrane miejsce. Pod lupę brane są nie tylko oczywiste aspekty jak: metraż czy lokalizacja, ale także możliwości aranżacyjne konkretnego miejsca, jego otoczenie, a nawet… zapachy. Wszystkie te, pozornie błahe czynniki, mają bowiem bezpośrednie przełożenie na wyniki biznesowe, jakie osiągać będzie dana placówka.

Franczyza ma też wady. Na co zwrócić szczególną uwagę?

Biznes w systemie franczyzowym oferuje chętnym wiele korzyści, wsparcie i poczucie bezpieczeństwa. Nie znaczy to jednak, że pozbawiony jest wad. Na co szczególnie zwrócić uwagę wybierając licencjobiorcę i o czym pamiętać analizując proponowaną umowę?

Opłata za wejście

Wiele z sieci franczyzowych wymaga opłaty wstępnej od licencjobiorców. I często są to niemałe kwoty. Choć chętnych, chcących dołączyć do sprawdzonego modelu biznesu, nie brakuje, to jednak wielu nie jest w stanie opłacić wysokiego kosztu „za wejście” do sieci. Kolejnym utrudnieniem są często wymagane opłaty od obrotu, dotkliwe dla przedsiębiorców zwłaszcza w pierwszym okresie działalności.

Istnieją jednak modele współpracy, bez obciążeń finansowych tego typu. Przykładem jest sieć sklepów Let’sParty, gdzie opłata wstępna nie jest wymagana, a wsparcie expansion managera oraz eksperta w zakresie marketingu i merchandisingu jest całkowicie bezpłatne. Po podpisaniu umowy z siecią Partner zyskuje także nieodpłatnie projekt aranżacji lokalu, listę sprawdzonych dostawców oraz niezbędnego doposażenia lokalu.

Tego typu udogodnienia pomagają osobom nieposiadającym wysokiego kapitału wejść w pewny i dochodowy rynek dekoracji na przyjęcia.

Wysokie standardy – żelazne reguły

Kolejnym aspektem, który sprawia, że Let’s Party wyróżnia się na polskim ryku, jest partnerskie podejście do licencjobiorców. Faktem jest, że wiele z rozwiązań i standardów, których wdrożenia wymagają franczyzodawcy, może znacznie ograniczać przedsiębiorcę. Traci on możliwość manewrowa i adaptowania się do warunków lokalnych. Z kolei nieprzestrzeganie reguł zawartych w know-how często łączy się z koniecznością zapłacenia wysokich kar. Sieć Let’s Party daje jednak swoim Partnerom możliwość samodzielnego decydowania i wybierania najkorzystniejszych dla nich rozwiązań. Po pierwszych szkoleniach, na których dokładnie tłumaczony jest cały know-how sieci, to Partner decyduje, które rozwiązania wdroży, a które zmodyfikuje i dostosuje do np. warunków lokalowych, jakimi dysponuje.

Praca na cudzy szyld

Wielu przedsiębiorców waha się przed przystąpieniem do franczyzy z uwagi na fakt, że nie będą oni pracować na własne nazwisko. Choć możliwość prowadzenia biznesu pod znanym szyldem daje wymierne korzyści, niekiedy jednak pozostawia ona uczucie niedosytu i niezadowolenie z utraty własnej podmiotowości. Rozwiązaniem dla tego typu problemów może być model współpracy shop-in-shop. Na czym on polega?

Jest to elastyczny model współpracy, w którym dodatkowe towary sprzedawane są w sposób dostosowany do dotychczasowej oferty Partnera. Jeśli kwiaciarnia, sklep z artykułami papierniczym, sala zabaw, czy inny biznes chce uzupełnić swoją ofertę o strefę Let’s Party, nie tracą przy tym własnej autonomiczności, model shop-in-shop jest idealnym rozwiązaniem. Dodatkowo wspaniałym uzupełnieniem działalności, są wszelkie usługi dekoratorskie świadczone przez placówkę, np. dekoracja sal na wesela lub urodziny czy przygotowywanie aranżacji pod eventy biznesowe.

Problemy wizerunkowe

Franczyzobiorca musi liczyć się z tym, że jeśli jego franczyzodawca będzie przechodził problemy wizerunkowe to również jego własny biznes może na tym ucierpieć. Bardzo często klienci nie mają nawet świadomości, że znana im marka jest siecią lokali franczyzowych. Przez to problemy jednego punktu lub centrali identyfikują z całą siecią, co może negatywnie odbijać się na małych biznesach.

Tu po raz kolejny wyraźnie widać korzyści, jakie daje dołączenie do sieci Let’s Party. Asortyment oferowany przez Let’s Party powiązany jest z radosnymi sytuacjami w życiu, które warto świętować. Ryzyko kryzysu wizerunkowego jest niewielkie, za to biznes ten ściśle połączony jest z radosnymi emocjami towarzyszącymi organizacji baby shower, urodzin czy wesel.

Sieć Let’s Party to model współpracy partnerskiej proponowany przez PartyDeco – jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek w branży dekoracji party. W PartyDeco mówimy w 8 językach, wysyłamy nasze produkty do ponad 84 krajów i pracujemy z tysiącami klientów na całym świecie. Naszym atutem jest starannie wypracowany i sprawdzony model prowadzenia biznesu, który zapewnia sukces naszym partnerom. Oferujemy wysokiej jakości produkty, profesjonalne wsparcie w sprzedaży (atrakcyjny content) oraz sprawny system składania zamówień i realizacji dostaw.

Jeśli jesteś zainteresowany podjęciem z nami współpracy, zapraszamy do kontaktu. Z chęcią odpowiemy na wszystkie Twoje pytania i ewentualne wątpliwości.

Bibliografia

  1. Raport: rynek franczyzy 2022,https://franczyza.org.pl/raport-rynek-franczyzy-2022-wiecej-franczyzobiorcow-choc-przybywa-ich-wolniej/, 02.06.2023.
  2. Franczyza pomaga konkurować z dyskontami i hipermarketami, https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/franczyza-pomaga-konkurowac-z-dyskontami-i-hipermarketami/1, 02.06.2023.
  3. Działania marketingowe i reklamowe we franczyzie, https://urodzeniprzedsiebiorcy.pl/dzialania-marketingowe-i-reklamowe-we-franczyzie/, 02.06.2023.
FacebookTwitterLinkedInPinterest

MOŻE CIĘ ZAINTERESUJE